âIk heb bewondering voor de hoeveelheid mensen die EELT weet te bereikenâ
❤︎
								Hoe lang Kristel Zegers nu precies betrokken is geweest bij EELT is niet meer te ontcijferen. âTien, twaalf jaar?â, gokt het vertrekkend lid van de Raad van Toezicht (RvT). Wat wĂ©l heel duidelijk is, is het plezier dat ze heeft gehad in die jaren. âIk fungeerde als klankbord, sparringpartner en adviseur voor EELT. Maar nu is het tijd om verder te gaan.â
																						
										âAls we met goed fatsoen willen voldoen aan de Governance Code, moet ik plaatsmakenâ, legt Kristel uit. âMijn tijd is op. Er is behoefte aan nieuw bloed in de RvT. Idealiter bestaat die uit een combinatie van fris en oudgedienden. Na zoân lange tijd raak je vergroeid met de organisatie en wordt het lastiger om veranderingen teweeg te brengen. Als RvT ben je dienstbaar aan de organisatie. Je doet het in je vrije tijd, vrijwillig maar niet vrijblijvend, met als doel de organisatie verder te helpen. Omdat je daarin gelooft.â
Sociale innovatie
Kristel is docent en onderzoeker Leisure Studies bij Breda University of Applied Sciences. Een tijdlang was ze daarnaast projectleider bij Colin, een netwerkorganisatie voor creatieve bedrijvigheid met locaties in Breda en Tilburg. Tijdens een bijeenkomst van Colin ontmoetten Monique Zijp en Kristel elkaar. âMonique zag hoe we bij Colin bezig waren met onderwerpen als sociale innovatie en het bij elkaar brengen van cultuur en economie. De werkwijze van Monique en EELT sprak me erg aan: participatieve cultuur, in de wijk, waarbij het proces minstens zo belangrijk is als resultaat. Hoe laat je mensen kennismaken met kunst, hun talenten ontdekken en groeien? En hoe zorg je ervoor dat iedereen welkom is? Het sprak me aan, dus toen Monique me thuis uitnodigde om verder te praten over een plek in de Raad van Toezicht, antwoordde ik bevestigend.â
 
												Leuke club
Thuis op de bank kwamen alle facetten van EELT aan de orde. Hoe zit EELT in elkaar? Wat is de visie achter de stichting? Wat is de rol van Monique? Kristel: âVoor ik âjaâ zou zeggen tegen lidmaatschap van de raad, wilde ik weten waar ik terecht kwam, wat de wensen en ambities waren. Ik concludeerde dat EELT een leuke club was met een interessant perspectief waar ik graag aan wilde meebouwen. Ik heb met plezier âjaâ gezegd.â Voor Kristel was het de eerste kennismaking met RvT-werk. âIk was er niet naar op zoek, het kwam op mijn pad. Via Colin had ik al veel contact met culture organisaties. Daar probeerden we cultuur en economie dichter bij elkaar te brengen. Door mijn lidmaatschap van de RvT van EELT breidde ik mijn expertise uit naast mijn werk voor BUas. Het is waardevol om niet alleen generiek over een sector te praten, maar ook op microniveau te kijken hoe het werkt. Die kans kreeg ik bij EELT.â
Kralen aan de ketting
Kristel bracht haar enthousiasme, kennis, kritische reflecties en analytisch vermogen ter tafel. âMijn kracht ligt in het organisatorische en analytische, niet in het artistieke proces. De RvT keek samen met Monique naar de stappen die de organisatie wilde maken. In het begin werkte EELT meer van project naar project. We zochten naar een stabielere financiering zodat je kunt voortbouwen op je visie. In plaats van hoppen van project naar project, wil je dat projecten kralen aan de ketting zijn, een relatie hebben met elkaar. Dat ieder project bijdraagt aan de visie en missie van de organisatie. Dat betekent dat je als organisatie bewust kiest wat je wel en niet doet.â
 
												Sibelius aan de voordeur
Welk project springt er uit bij Kristel nu ze terugblikt? ââSibelius aan de voordeurâ vond ik fantastischâ, memoreert ze. âIk mocht mee langs de deuren van de flats aan de Sibeliuslaan. Stond ik daar op elfde verdieping aan te bellen met Sibelius en een violist. De verrassing en het gesprek dat op gang kwam, de muziek die gespeeld werd; het was leuk en waardevol. Muziek verbindt, mensen krijgen meer connectie met de naam van de straat waar ze wonen. âSibelius aan de voordeurâ opende een gesprek over muziek en bewoners leerden hun buren op een andere manier kennen. Daardoor ontstond er meer begrip. De meerlagigheid in projecten van EELT heb ik altijd inspirerend en interessant gevonden. Die meerdere lagen zitten niet alleen in de producties, maar ook in het proces. Iets tastbaars als een door Reg gebouwd conversation piece brengt ook veel. Het roept verwondering op, zorgt voor zichtbaarheid en het zorgt ervoor dat mensen laagdrempelig in aanraking komen met cultuur.â
Halleluja
Het was niet alleen maar halleluja. âBij grotere projecten is de RvT van mening dat EELT minder goed tot zijn recht komt. De risicoâs zijn groter, het proces kan soms veranderen omdat bijvoorbeeld partners afhaken en de financiering is lastiger te organiseren. Bovendien delen niet alle stakeholders altijd dezelfde visie. Hoewel het wĂ©l goed is om een dergelijke projecten te verkennen. Daar hebben we van geleerd dat EELT uit moet gaan van de eigen kracht en niet voor tĂ© grote projecten moet kiezen. We werken niet met het klassieke model van kaartverkoop, daar zit niet onze kracht. Bij EELT is het proces minstens zo belangrijk als het eindresultaat.â
 
												Knap
Wanneer Kristel terugkijkt op haar jaren bij EELT heeft ze bewondering voor de hoeveelheid makers en moeilijke doelgroepen die EELT wist te bereiken. âIn welke rol dan ook, als deelnemer, amateur, kunstenaar of publiek. EELT bereikt juist mensen voor wie cultuur vaak niet vanzelfsprekend is. Ik vind het knap dat dit deze relatief kleine club lukt. Het zijn allemaal mensen die EELT erbij doen, voor niemand is het de hoofd broodwinning.â
Verbinding en verwondering
âHet werk van EELT is belangrijkâ, vindt ze. âCultuur Ă©n sport zijn in staat om verbindingen te maken, mensen te verrijken, vriendschappen, gezondheid en verwondering te brengen. Cultuur maakt het bovendien mogelijk om themaâs op een andere manier bespreekbaar te maken. Mensen te prikkelen om na te denken over wat ons verbindt in plaats van waarin we verschillen. Dat is zeker in deze maatschappij van groot belang. Dat belang wordt wel gezien, maar als je kijkt naar de plannen voor de komende kabinetsperiode zoals de btw-verhoging en lagere subsidiebudgetten, dan stemt dit me wel treurig.â
Eigen kracht
âDe komende periode is spannend en nog onzekerâ, weet Kristel. âHoe worden gelden verdeeld? Ook kwalitatief goede aanvragen komen onder de zaaglijn terecht, omdat er minder budget voor cultuur beschikbaar is. De hele sector heeft het zwaar en ik vrees dat dat niet beter zal worden. Geld is essentieel om projecten uit te kunnen voeren, maar het is geen doel op zich. Het is een middel om gave dingen te doen waar jij in gelooft en impact mee wil maken. Het bepaalt de schaalgrootte, maar niet wĂĄt je doet.â
 
												Levend organisme
âEELT heeft een sterke visie en missie van waaruit het werkt en mensen bindt. Het is een soort levend organisme dat uitdijt, krimpt en groeitâ, schetst ze. âEELT is een vaste kern met vele vertakkingen. Die kern, het hart van EELT, dat zijn William Schaffelsen Monique. EELT slaagt er al jaren in om impact te maken. Het brengt mensen dichter bij cultuur. Ik ben blij dat ik daar op mijn manier een bijdrage aan heb kunnen leveren.â
 
						 
						 
												 
												 
												 
						 
												 
												 
												 
												 
												 
						 
												 
												 
												 
												 
						 
												 
												 
												 
												 
												 
												 
						 
												 
												 
												 
												 
						 
												 
												 
												 
												 
												