Skip navigation

Een kerkgebouw beleven, erfgoed!

In een klas hebben kinderen verschillende religieuze achtergronden. Ze zijn erg gelovig of juist niet gelovig
opgevoed. Maar alle kinderen hebben spirituele vragen en kennen het verlangen om boven het
dagelijkse en zichzelf uit te willen stijgen. Het gebouw van een kerk draagt dat gevoel in zich. EELT
onderzoekt ter plekke met de kinderen: hoe helpt een kerkgebouw bij het gevoel van boven jezelf uit stijgen?

 
Deze actieve workshop wordt in een kerk in de buurt van school of in religieus erfgoed gegeven. Onder leiding van bekwame vakdocenten gaan de kinderen naar aanleiding van thema’s in de religieuze architectuur en kunst van het gebouw in een carrousel van korte workshops:

 

1. Dichten 
2. Muziek/klanken maken 
3. Fysiek spelen 
4. Een verhaal verzinnen 
5. Een foto of tekening maken 

 

Op deze manier worden creativiteit, kunst/cultuur en erfgoed met levensbeschouwing gekoppeld. Tot slot wordt van elke workshop een kort onderdeel gepresenteerd aan de hele groep. De kinderen hebben woorden gegeven aan hun religieuze gevoelens en hebben ervaren dat je die op verschillende manier kan vormgeven. De kinderen hebben op een creatieve 

manier ervaren wat de functie van een kerk is.

 

Doelgroep: bovenbouw primair onderwijs, middenbouw primair onderwijs

Aantal deelnemers: maximaal 75

Tijdsduur: 2 uur

Kerndoelen: 34, 37, 38, 54, 56, 53